domingo, 20 de mayo de 2018

El bosc de les creus - Marc Sellarès

Bosc de les Creus  (2015-2016)

Sant  Salvador de Guardiola
Coordenades:  Carretera BP-1101 (Entre el km 6 i 7)


Bosc de les Creus edat mitjana vacarisses

Durant la segona quinzena de julio del 2015, es va produir un terrible incendi accidental, al municipi d'Odena, El Bruc, Castellfollit i del Boix i Sant Salvador de Guardiola. Tot un bosc, un total de 1239 hectàrees cremades.

 

"L'incendi va cremar part d'un bosc que coneixia molt perquè formava part de la meva infantesa. Pocs dies després de l'incendi vaig decidir fer una intervenció que en forma de ritual mostres els meus sentiments vers aquest bosc cremat i m'ajudés d'alguna forma a passar el dol per aquest pèrdua". (Marc Sellarès)  

  

Davant aquestes paraules es fa difícil dir molt més. Aquesta és una publicació que des de feia molt temps tenia iniciada, però m'és molt difícil expressar l'aglutinat de sentiments; ràbia, indignació, tristesa... que em venen cada cop que hi penso, tot i això, ara que el publico, encara tinc la sensació de no dir, amb paraules, tot el que vull expressar. Només, ens queda sentir, esbravar o sadollar-nos d'aquesta realitat. Però poder, també podem, senzillament,  fer consciència amb els petits medis que tenim, cadascú els seus, i poder aquest és el meu.

Vaig voler parlar amb l'autor,  d'aquests immens silenci i acorament que sents en aquest escenari  i, un noi accessible i pacient, em va escoltar en tot el meu  monòleg. (Marc després vaig pensar, que no t'havia deixat parlar en cap moment. Sóc una mica desastre).  

Bosc de les creus edat mitjana vacarisses


És doncs, que vaig entendre, que és més qüestió d'expressar emocions i no de paraules i, són doncs, en el seu cas, les eines que fa servir davant aquest assolament.


Bosc de les creus edat mitjana vacarisses

 


Marc ho va fer amb les seves pròpies mans.  Una a una, una creu per cada hectàrea cremada. Amb cada hectàrea, un món de diversitat biològica que desapareix i, una diversitat restant, empobrida. La qual ara, amb dificultats, podrà fer la seva feina de mantenir l'equilibri necessari i evitar nous incendis.

Una erradicació d'organismes naturals, d'aquest ecosistema forestal, invertebrats, pol·linitzadors o descomponedors, sigui, per mort directa o per destrucció del seu espai d'habitat, fa retardar el temps de recuperació de la vida del bosc.

Poder ara, amb el projecte Parc rural de Montserrat  dempeus, m'agradaria pensar que és el moment de cercar les bones actuacions cap a un bon projecte forestal, en un primer terme. El desenvolupament econòmic, agrícola i ramader, penso, han de ser l'excusa o el lligam que mantingui viu el projecte en el seu afer prioritari; el preventiu.

Jornades de reforestació,  amb consciència i constància;  recuperació de vegetació en entorns amb risc de desertització;  des de molts i diferents àmbits, ajuntaments, col·legis, associacions, etc,. Qualsevol via és bona.


Els que estimem aquesta magnífica i extravagant muntanya amb els seus voltan's, estem determinants a aprendre directament, cuidar i millorar la gestió del territori en possibles propers incendis. Que, de segur i, desgraciadament, estarem obligats d'afrontar.  




Fonts
Marc Sellarès 
The forest of the crosses
Inquietuds 
Life Montserrat 
Parc Rural de Montserrat
El punt avui - reforestació Bruc 

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario